– Skager er et godt produkt

Vi i Båtliv har jo testet Skager, og vi synes det er en formidabel liten båt, sier Frode Pedersen fra Båtliv. I flere år har han fulgt båtene fra verftet i Langesund. – Jeg tror flere og flere vil tilbake til det litt rolige båtlivet, det er jo tross alt det man søker når man er på sjøen»

Etter en hel turne med båtmesser, er det tydelig å merke at det tradisjonelle snekkelivet slettes ikke er dødt. Hittil i år har Skager vært representert på hele syv båtmesser, og responsen fra publikum har vært overveldende. I en tid som denne er det nok mange som søker tilbake til det man kan kalle «urbruken» av fritidsbåter, hvor man tøffer rolig avsted for å se og oppleve. Båten er konstruert for de røffe forholdene man må regne med i Norden. – Fordelen med en snekke er jo at man kan kose seg på sjøen, ikke bare kjøre fort- Sier Paul Lødøen. Han er en av mange som har vært innom Skager sin faste stand mellom Windy Boats og Viknes Båt og Service, på Sjøen for Alle. -Hvis jeg skulle kjøpt meg en båt til nå skulle jeg kjøpt meg en snekke, og sannsynligvis en plastsnekke, sier han. Mange av de vi snakker med er opptatt av å ha en båt som har de samme verdiene med sjødyktighet og pene linjer fra gammelt av, men med minst mulig vedlikehold. Det gode sjøliv for meg er beina på motorkassa, og kanskje en god pils, sier Lødøen.

Norges første hybridbåt
På Sjøen for Alle 2010 ble Skagers nye hybridsatsning lansert. Til tider sto folk i kø for å se under motorlokket på båten. – Den blir enda mer spennende nå, som Skager kommer som norges første hybridbåt. Det vil si at man kan tusle rolig inn på elektrisk motor i havner, og så kan du bruke litt mer motorkraft når du fisker og trenger det, sier Pedersen fra Båtliv. Båten ble også kåret til messens båt av Båtlivs lesere: Miljøbåt ble lesernes favoritt

Les også:
«Produsenten Skager slutter ikke å overraske» – VG Nett

Haakon R. Hansen, direktør, Yanmar Norge og Erling Nilsen, daglig leder, Skager Service AS, diskuterer den nye hybridløsningen

Haakon R. Hansen, direktør, Yanmar Norge og Erling Nilsen, daglig leder, Skager Service AS, diskuterer den nye hybridløsningen

Skagers stand på Dra til Sjøs i Arenum messesenter i Bergen

Skagers stand på Dra til Sjøs i Arenum messesenter i Bergen

Norges første hybridbåt!

 

skager_hybrid

Tøffende inn i et rolig sund i skjærgården, med den virkelig gode sommerfølelsen i kroppen, stopper du all motorlyd. En lydløs el-motor fører deg i behagelig hastighet videre, og gir deg muligheten for å nyte sommerinntrykkene uforstyrret.

Skager hviler ikke på laurbærne. Fokuset på miljø tas seriøst og derfor har det den senere tid blitt gjort en stor innsats for å tilby en fullverdig hybridløsning. Denne satsingen gir miljøvennlig og lydløs ferdsel i havner og  fjorder, samtidig som du kan utnytte dieselmotorens kraft på åpent hav.

Den pålitelige og driftsikre Yanmar-diesel motoren tar altså jobben når du skal opp i høyere fart, eller ut i grov sjø. Når man virkelig vil la freden senke seg og nyte øyeblikket, slår man over på en kraftig, men fysisk liten, og lydløs elektromotor.

En løsning som fungerer
Å ha el-kraft tilgjengelig i båten, høres veldig miljøriktig ut. Allikevel er nok ikke dette praktisk i båter med høyere hastighet, som daycruisere og skjærgårdsjeeper. På en snekke som Skager 660 derimot, er dette genialt. Skrogets form gjør at båten glir lett i vannet, så med en behagelig hastighet på 5-6 knop kan man «tøffe» lydløst i hele 6 timer. Toppfarten ligger på ca. 7 knop, og når man kobler på dieselmotoren kommer man opp i 13 knop.

Miljøaspektet kommer blant annet tydelig frem ved at man sparer havner og fjorder for utslipp og støy. Samtidig har hybrid et viktig fortrinnet fremfor ren elektrodrift. Man er nemlig ikke avhengig av å ha ladestasjoner på enhver holme. Her kan man rolig la el-motoren jobbe, uten å bekymre seg for å rekke inn til land og lade før batteriet er tomt. Dette er et enkelt konstruert konsept som lader batteriene når man kjører på diesel – og det fungerer i praksis!

Batteriene kan selvfølgelig også lades på landstrøm og brukes som i en ren el-båt. Selve el-motoren er montert på akselen med en liten girkasse. Den er plassert rett bak dieselmotoren slik at det blir enkel tilkomst fra samme motorkasse. Batteriene er plassert der ballast ellers ville vært, og har lett tilkomst fra luker i stuerom. Det er også sørget for at batterienes vekt kompenserer den ballasten som fjernes, slik at man bevarer optimal stabilitet. El-motoren har en høy plassering, og står derfor fuktsikkert.

Yanmar 3YM30 i kombinasjon med el-motor skaper Skager hybrid

Yanmar 3YM30 i kombinasjon med el-motor skaper Skager hybrid

Tradisjonelt produkt med tidsriktig miljøfokus

Skager 660 hybrid er en kombinasjon av tresnekkens nostalgi og moderne miljøtankegang. Mange er på sjøen for å oppleve noe spesielt. På en vakker solskinnsdag forsterkes opplevelsen, når det eneste man hører er laber bris, og skroget som rolig skjærer gjennom vannoverflaten. Sikkerheten ombord i båten blir også godt ivaretatt. Man har alltid en motor nummer to å støtte seg på om noe skulle skje. Den første norskproduserte hybridbåten lanseres på Sjøen for alle 2010.

hybrid_logo

Skager 660 hybrid på prøvetur i det vakre vinterlandskapet i Langesund

Skager 660 hybrid på prøvetur i det vakre vinterlandskapet i Langesund

Klinkbygde båter

Danmarkspremiere
Det var med stor optimisme at Skager 660 ble introdusert i Danmark for første gang. Responsen for den etterhvert nokså kjente båten var overveldende, og danskene er tilsynelatende glad i båtlivet som Skager representerer.

Har sansen for klinkbygde båter
Etter ti dagers utstilling på Både i Bella, i København er konklusjonen klar; mange dansker har sansen for klinkbygde båter. Jeg har et forhold til klinkbygde båter likesom andre har til formel 1 biler, sier Niels Parsner. Han er ikke alene om sin interesse. I løpet av kort tid er Danmark blitt beriket med flere båter av typen Skager 660, og når isen går vil de bli å se i Københavns «deilige» kanaler.

Fakta:
Orginalt er Skager 660 støpt over
en gammel norsk klinkbygd trebåt.
Glassfiberskroget som i dag danner
den moderne snekken, viderefører
de nostalgiske verdiene. Fordelen
er bare at skroget krever mye mindre
vedlikehold enn det den orginale
trebåten gjorde.

Les også:
Klinkbygde båter – Wikipedia