Norges første hybridbåt!

 

skager_hybrid

Tøffende inn i et rolig sund i skjærgården, med den virkelig gode sommerfølelsen i kroppen, stopper du all motorlyd. En lydløs el-motor fører deg i behagelig hastighet videre, og gir deg muligheten for å nyte sommerinntrykkene uforstyrret.

Skager hviler ikke på laurbærne. Fokuset på miljø tas seriøst og derfor har det den senere tid blitt gjort en stor innsats for å tilby en fullverdig hybridløsning. Denne satsingen gir miljøvennlig og lydløs ferdsel i havner og  fjorder, samtidig som du kan utnytte dieselmotorens kraft på åpent hav.

Den pålitelige og driftsikre Yanmar-diesel motoren tar altså jobben når du skal opp i høyere fart, eller ut i grov sjø. Når man virkelig vil la freden senke seg og nyte øyeblikket, slår man over på en kraftig, men fysisk liten, og lydløs elektromotor.

En løsning som fungerer
Å ha el-kraft tilgjengelig i båten, høres veldig miljøriktig ut. Allikevel er nok ikke dette praktisk i båter med høyere hastighet, som daycruisere og skjærgårdsjeeper. På en snekke som Skager 660 derimot, er dette genialt. Skrogets form gjør at båten glir lett i vannet, så med en behagelig hastighet på 5-6 knop kan man «tøffe» lydløst i hele 6 timer. Toppfarten ligger på ca. 7 knop, og når man kobler på dieselmotoren kommer man opp i 13 knop.

Miljøaspektet kommer blant annet tydelig frem ved at man sparer havner og fjorder for utslipp og støy. Samtidig har hybrid et viktig fortrinnet fremfor ren elektrodrift. Man er nemlig ikke avhengig av å ha ladestasjoner på enhver holme. Her kan man rolig la el-motoren jobbe, uten å bekymre seg for å rekke inn til land og lade før batteriet er tomt. Dette er et enkelt konstruert konsept som lader batteriene når man kjører på diesel – og det fungerer i praksis!

Batteriene kan selvfølgelig også lades på landstrøm og brukes som i en ren el-båt. Selve el-motoren er montert på akselen med en liten girkasse. Den er plassert rett bak dieselmotoren slik at det blir enkel tilkomst fra samme motorkasse. Batteriene er plassert der ballast ellers ville vært, og har lett tilkomst fra luker i stuerom. Det er også sørget for at batterienes vekt kompenserer den ballasten som fjernes, slik at man bevarer optimal stabilitet. El-motoren har en høy plassering, og står derfor fuktsikkert.

Yanmar 3YM30 i kombinasjon med el-motor skaper Skager hybrid

Yanmar 3YM30 i kombinasjon med el-motor skaper Skager hybrid

Tradisjonelt produkt med tidsriktig miljøfokus

Skager 660 hybrid er en kombinasjon av tresnekkens nostalgi og moderne miljøtankegang. Mange er på sjøen for å oppleve noe spesielt. På en vakker solskinnsdag forsterkes opplevelsen, når det eneste man hører er laber bris, og skroget som rolig skjærer gjennom vannoverflaten. Sikkerheten ombord i båten blir også godt ivaretatt. Man har alltid en motor nummer to å støtte seg på om noe skulle skje. Den første norskproduserte hybridbåten lanseres på Sjøen for alle 2010.

hybrid_logo

Skager 660 hybrid på prøvetur i det vakre vinterlandskapet i Langesund

Skager 660 hybrid på prøvetur i det vakre vinterlandskapet i Langesund